Tuesday, November 25, 2008

Bezoek mama en papa -- 25/10 - 2/11

Normaalgezien zouden mama en papa de 24ste 's avonds toekomen in Kingston, maar door vervelende omstandigheden op de luchthaven was hun aankomst in kingston uitgesteld tot zaterdagochtend de 25ste oktober.

Wat was er dus gebeurd: hun oorspronkelijke vlucht was geannuleerd en normaalgezien moesten ze de vlucht vanuit London Heathrow 2u vroeger nemen. Het reisbureau had hen hiervan blijkbaar wel op de hoogte gebracht, maar enkel via mail (en niet eens om leesbevestiging gevraagd) Door toevallige omstandigheden, was die mail verzonden in een periode dat de computer thuis crashte en is dus aan de ogen van mama en papa ontglipt. Dus toegekomen in Heathrow hadden ze geen verdere vlucht naar Toronto. Daarboven op was het ook net begin van herfstvakantie dus alle vluchten waren volledig volgeboekt. Enigste twee oplossingen waren: ofwel in stand-by staan en hopen op een vlucht maar zonder enige zekerheid of ze effectief zouden meekunnen of niet ofwel terugkeren naar huis en de hele reis annuleren... Aangezien beiden de laatste mogelijkheid niet in aanmerking namen, besloten ze dus in stand-by te staan. Om 19u 's avonds was de volgende vlucht, dus om 18u (na het sluiten van de check-in) moesten ze dus gaan vragen of er nog plaatsen beschikbaar waren of niet.... Gelukkig waren er beschikbaar en konden ze dus doorvliegen naar Toronto.
Tegen 20u plaatselijke tijd (=2u belgische tijd) zijn ze geland in Toronto. Besloten om daar in een hotel in de luchthaven te overnachten en dan de volgende dag pas door te vliegen naar Kingston.

Zaterdagmorgen zijn ze dus na een vermoeidende reis toegekomen in Kingston. En ja hoor, voor de uitzonderlijke dagen dat het hier slecht weer was, was het die dag bijna aan het stormen. Hevige wind en veel, veel regen. Zelf heb ik dit weer getrotseerd om mama en papa te zien in hun hotel. Weerzien was uiteraard heel leuk! Die middag samen iets gaan eten, maar aangezien ik nog wat moest werken ben ik na de maaltijd terug naar huis gegaan. Tegen de avond terug naar het hotel gegaan om voor het avondeten te gaan zwemmen en de hoteljakuzi uit te testen. Iets te warm, jammergenoeg.
Daarna gezellig samen iets gaan eten, maar wegens jetlag en vermoeiende reis zijn mama en papa vroeg in bed gekropen en heb ik die avond nog wat verder gewerkt.

Zondag zijn ze samen naar Ottowa gegaan en daar praktisch zelfde zaken bezocht die ik reeds bezocht had. Voor maandag en dinsdag stond Montreal op hun programma. Ook op deze trip heb ik hen niet vergezeld omdat 1) ik het al reeds gezien had en 2) een examen had die dinsdagavond.

Het weer was ondertussen een beetje beter en woensdag zijn we samen vertrokken naar Niagara Falls. Tegen de middag daar toegekomen en hoewel het bewolkt was, was er geen regen. Dus onze valiezen afgezet in de kamer en een wandeling gaan maken langs de falls. Mama en papa waren onder de indruk en ookal had ik ze gezien, het was mooi om ze terug te zien. Jammergenoeg was het toeristisch seizoen al over en vaarde de boot niet meer die de mensen dichter naar de falls brengt. Dus dan maar gewoon langsheen de falls gewandeld en ook achter de falls. Er is een tunnel gegraven van 50m lang denk ik achter de falls. Het begin van de tunnel ligt net aan de rand van de falls, dus daar kan je heel dicht bij de falls gaan. Mama zag het niet zitten om ons te vergezellen, dus enkel papa en ik hebben dit gedaan. De tunnel zelf had 2 observatie deks (eentje in het midden en eentje aan het einde) waar je dus het water kon zien neerkomen langs achter. Mooi om zien, hoewel je uiteraard niet zoveel kon zien (gewoon een opening waarvoor tonnen water naar beneden komen) In de tunnel waren foto's opgegangen met weetjes en feiten omtrent Niagara Falls>

Weetjes:
- Tot enkele decenia geleden verplaatsen de Niagara Falls zichzelf met 3m per jaar, door de corrosie. Ingenieurs hebben veranderingen aangebracht aan de structuur om dit proces te vertragen en nu is het vertraagt tot 1m in 10 jaar.
- Er gaat in totaal 154 miljoen liter water per minuut over de rand van de falls, met deze hoeveelheid zouden 1 miljoen badkuipen kunnen gevuld worden in 1 minuut.

Die avond hadden we een plaatsje gereserveerd in het restaurant boven het hotel met zicht op de Falls. In totaal waren er mss 5 tafels ingenomen in het restaurant, maar wij hadden de beste tafel. we keken recht op de falls die tijdens de avond verlicht worden met het volledig kleurspectrum. De lichten die op de falls schenen gingen van wit, naar paars, rood, groen, geel, blauw,... Prachtig en uniek zicht gewoon. En ook het eten was lekker dus dit was echt 100% genieten!

De volgende ochtend gingen we doorrijden naar Toronto, maar toen we uit het raam keken zagen we dat de volledige lucht was opgeklaard! Dus met dit uitstekend weer besloten we om nog eens te wandelen langsheen de falls en nog enkele foto's te nemen. Voor de wandeling weer in hetzelfde restaurant ontbijt genomen en doordag het toeristisch seizoen over was en er bijna geen volk was konden we terug op dezelfde plaats als de vorige avond gaan zitten. Dus ook het ontbijt was er een om nooit meer te vergeten. Prachtig zicht op de falls bij daglicht, blauwe lucht en lekker eten.... mmmmmmm :)

Na de wandeling en verdere foto's, de valiezen genomen en naar Toronto vertrokken. Daar aangekomen was het al bijna 14u. Besloten om een toer van de haven te maken per boot en ook de eilanden te gaan bezichtigen. Aangezien de toeristische ferries ook niet meer vaarden, hebben we de eilanden enkel vanuit de boot gezien, maar dat was voldoende.

Weetjes omtrent de eilanden:
- geen motorisch vervoer is toegestaan op de eilanden. De bewoners doen alles te voet of per fiets
- de totale community telt zo'n 600-tal inwoners waaronder vooral artiesten
- een huis op het eiland kost tussen de 100 en 300.000 $ en behoren tot de goedkoopste woningen in Toronto
- een regels omtrent wonen daar zijn heel strict
- het huis dat je daar hebt, moet je eerste woonst zijn (dus buitenverblijf is niet toegestaan), je moet er heel het jaar verblijven en je mag het niet verhuren tijdens de zomer.
- het huis is nooit echt je eigendom want bij overlijden gaat het terug naar de stad (in het loterij systeem, lees hieronder)
- kopen van een huis gebeurd via een loterij systeem waarvoor je jaarlijks een prijs moet betalen om in de loting te zitten (dus je het kan zijn dat je al het eerste jaar gekozen wordt, maar het kan ook zijn dat je al 10 jaar in de loting zit en nog nooit gekozen bent)
- jaarlijks komen er 1 a 2 huizen beschikbaar
- een huis wordt aan dezelfde prijs gekocht als verkocht (dus geen goede investering, niet eens een nul investering wegens inflatie)
- iedereen op het eiland heeft een avondklok van 23u aangezien dan de laatste bewonersferry vaart. De volgende ferry is pas om 6u s ochtends.

De vrijdag was shopping dag. In de voormiddag heeft papa ons vergezeld tijdens het shoppen, maar in de namiddag zijn enkel ik en mama verder gaan shoppen en heeft papa nog enkele zaken bezocht in Toronto. Hoewel de shopping mall relatief groot was in Toronto, waren noch mama noch ik overwelmd erdoor. In het algemeen waren de meeste zaken er ook duurder dus niet echt veel gekocht. Enkel een paar rode pumps een rode sjaal en muts van American Eagle Outfitters.

Daarna zijn we naar Kensington market getrokken. Daar ik niet meteen een stadsgids bij me had en ook geen duidelijke kaart waren we een beetje verkeerd gelopen. Maar achteraf gezien niet zo erg want daardoor hebben we ook de Toronto University gezien :)
Kensingtonmarket is gelegen in China Town en is echt super gezellig. Het was ook mooi weer dus dat maakt alles nog des te leuker. Kensington market is niet meer dan het ene winkeltje naast het andere en allen verkopen de zelfde prullen. Maar echt leuk om te zien. Auto'srijden er bijna niet in deze straten, dus iedereen liep erop straat. Het was er bijzonder druk zeker omdat het die avond Halloween was en velen nog op het laatste moment op zoek waren naar een kostuum (ik trouwens ook)

Tegen 19u die avond had ik afgesproken met Eeva. Ze was die avond speciaal naar Toronto gekomen om samen met mij Halloween daar te vieren. Aangezien Stephanie die dag haar vriendje ging gaan oppikken aan de luchthaven kon Eeva met haar meerijden en de zaterdag kon ze met ons terug naar Kingston, dus beter kon niet.

Voor we uitgingen zijn ze samen met mijn ouders nog iets gaan eten in een Koreaans bbq restaurant. We kregen vanalles soorten vlees en vis en konden dit zelf braden aan tafel. Beetje vergelijkbaar met gourmet dus :)

Daarna zijn Eeva en ik uitgegaan in het nachtleven van Toronto. Aan een willekeurige verklede voorbijganger gevraagd waarheen we konden gaan en hij wees ons in de richting van de uitgangsbuurt. Al wandelend daar naartoe nog een winkel gevonden die open was en op het laatste moment toch nog een halloween outfit bemachtigd. Wel eerder eenvoudig: we waren gewoon twee duiveltjes. Dus met de horentjes, rood masker, rode strik en staart. Eenmaal uit de winkel Fidel Castro en Che Guevara tegen het lijf gelopen en ook aan hen nog es gevraagd waar we naartoe konden gaan. Ze stelden voor dat we hen vergezelden. Dat dan maar gedaan en per taxi waren we beland bij een club 'The Boat" bij of zelfs in China Town. De rij was naar onze mening echter te lang en zijn we maar een cocktail gaan drinken in een cafe/restaurant aan de overkant van de straat.

Rui (portugees die hier op exchange is) heeft familie in Toronto en hij had zijn neef gevraagd waar wij konden uitgaan. Dus via hem had ik ook enkele adressen staan in mijn gsm. Dus maar een taxi genomen en naar Madison geweest. Van de buitenkant zag deze plaats eruit als een gewoon huis, maar binnenin was het immens groot. Wel meer dan 5 verdiepen, met allemaal verschillende niveau's en plaatsen om te zitten, staan, dansen, snooker te spelen,..... Pintje bestelt en ons buiten op een van de dakterassen gaan zetten zodag Eeva sigaretje kon roken (Ja noch in Canada of Amerika mag je binnen roken, super gewoon, enfin voor mij dan toch!)

dus daar op het terras met willekeurige mensen beginnen babbelen en uiteindelijk waren we aan de praat geraakt met enkele manne (enfin ze waren 24-25) Toen de bar sloot tegen 3u waren we van plan om samen met hen nog een waterpijp te gaan roken op een andere plaats in de stad, maar degene die wist waar het was, was er blijkbaar enkel geweest in extreem zatte toestand en kon de weg dus niet meer terugvinden. Hen dan maar vergezeld naar hun apartement en daar nog verder gedronken. Guitar Hero lag daar en we wouden het super graag spelen, maar na vele pogingen om het aan te sluiten, maar moeten concluderen dat het jammergenoeg niet meer werkte. Tegen 5u teruggekeerd naar het hotel. t was een super avond!

De zaterdag gewoon uitgeslapen, opgestaan, douche genomen en teruggekeerd naar Kingston. 's avonds ben ik terug iets gaan eten met mama en papa voor hun laaste avond hier in Kingston. Daarna nog een beetje gewerkt, want ook voor de week die kwam had ik terug veel te doen (presentatie en paper van 10 pagina's) en voor beiden had ik nog bijna niets gedaan....

Diezelfde avond toch ook nog iets gaan drinken met een Keniaan die ik hier heb leren kennen en we zijn naar een club getrokken die ik nog niet gezien had van binnen. Dus dat ik altijd wel es leuk. Het was een gezellige avond, maar tegen 1u zat ik toch al terug in mijn bedje.

De zondag ochtend, voor mama en papa hun vlucht zouden nemen, heb ik ze nog een rondleiding gegeven op de universiteit. Hun de bibliotheek getoond waar ik werk, Goodes Hall (commerce gebouw), de aula waar praktisch al mijn lessen doorgaan en ook de rest van de campus te voet eens doorgewandeld. Dan afscheid genomen, met de nodige traantjes natuurlijk en weg waren mama en papa.

Hun bezoek was heel leuk en kwas echt blij tijd met hen te besteden. En binnen twee maand (enfin nu geschreven is het nog maar een maand) ben ik al opnieuw thuis. De tijd vliegt hier zovlug voorbij, niet te doen!