Thursday, November 13, 2008

Montreal -- 3/10 - 5/10

Hoi hoi,

ja 'k weet da'k de laatste tijd nie meer mijn blog up to date aan het houden ben, maar wegens geen internet op mijn kot is da nogal lastig. Enfin hier ben ik nu toch ff dus zal proberen zoveel mogelijk nieuwtjes nu te posten ;)

Dus begin oktober (damn da's al lang geleden) ben ik naar Montréal geweest met 5 fransen. Ayana (huisgenoot) heeft daar vrienden die ook op erasmus zijn, dus zij bleef op hun kot slapen en de andere 4 jongens en ik sliepen in jeugdherberg. De vrijdag waren we pas tegen de late middag vertrokken vanuit Kingston, dus tegen dat we goed en wel aangekomen en geïnstalleerd waren in Montréal was het al avond. Dan maar een restaurantje gaan zoeken.

Leuk om weten:
In Montréal heb je AVV-restaurants (AVV=Apportez vortre vin) Aangezien een alcohol licencie nogal duur is blijkbaar (en wss omdat de marges hier op alcohol klein zijn veronderstel ik) mag je dus naar deze restaurants je eigen fles wijn, bier, schuimwijn, champagne,... meebrengen. Zij hebben de glazen, openen de fles en bedienen je, maar zelf verkopen ze geen alcohol.

Dus ja vrijdagavond waren we met een nogal grote groep (er waren ook nog andere exchange studenten aanwezig in Montréal dat weekend) en samen zijn we eerst naar de bier/wijn winkel geweest en daarna een AVV-restaurant gaan opzoeken. Het eerste restaurantje dat we naartoe wilden gaan, was blijkbaar een waar heel montreal naar toe wilt gaan want de wachtrij was bijna tot op de hoek.... Grappig zicht wel, iedereen zien staan wachten met zijn/haar fles wijn in de hand :) Zelf wel naar een ander restaurant geweest een beetje verder in de straat. Het restaurant was compleet leeg, dus we hadden het vermoeden dat het wss ofwel veel te duur was ofwel totaal niet goed van eten. Maar aangezien het een vrijdagavond was en onze groep meer dan 15 personen telden hadden we niet veel andere keus dan dat restaurant. Wonder boven wonder, het eten was er super lekker en ook niet zo duur! Na een gezellige avond nog eventjes rondgewandeld in Montréal om dan terug te keren naar de jeugdherberg zodanig dat we de volgende dag fris zouden zijn om veel te bezoeken en uit te gaan die avond.

Vrijdagnacht om 3u kwamen (nog) andere exchange studenten toe in dezelfde jeugdherberg na een avondje uitgaan. Ze waren compleet dronken en op zich zou mij dat totaal niet storen, behalve het feit dat ze het ontzettend grappig vonden om in onze kamer binnen te komen, lichten aan te doen, lawaai te maken, te roepen, lachen,.... Bijna een half uur lang liepen ze in en uit de kamer om dan uiteindelijk verder te gaan babbelen in de keuken. Jammergenoeg sliep ik net tegen die muur (die flinterdun waren) en boven mij was een rooster dat direct in verbinding stond met de keuken, dus ja slapen zat er nog steeds niet in voor mij. Tegen 4u zijn zij dan eindelijk gaan slapen en nog een dik half uur later ook zelf terug in slaap gevallen.

Volgende dag zoals afgesproken om 9u opgestaan (uiteraard moe door de gebeurtenissen van de afgelopen nacht) 's ochtends eerst uitgebreid gaan brunchen en dan naar de Biodôme geweest. De Biodôme is een centrum waar er artificieel 4 ecosystemen gecreerd zijn: regenwoud, 2 canadese ecosystemen (land en water) en antartica.
Super om zien, in het regenwoud waren er allerlei soorten dieren: aapjes, vogels, vissen, luiaard, onbekend dier,... Het leuke was dat je gewoon op een pad door het ecosysteem liep, dus (uiteraard niet de vissen) maar de andere dieren konden tot bij de bezoekers komen. Zo zat een van de vogels in het midden van het pad en ook de aapjes zaten vrij dichtbij. Heel snoezige beestjes :)
In de Canadese ecosystemen waren er o.a. bevers, otters, eenden en heel veel vissen. De otters waren continu met elkaar aan het spelen. Jammergenoeg geen bever gezien (weeral niet, pff) en ja in het Antartica-ecosysteem waren de pinguins uiteraard. Vrij grappige dieren hoe die wandelen en in het water duiken.

De Biodôme op zich was gelegen in het oude Olympische sportcentrum. In '76 als ik mij niet vergis zijn de Olympische Spelen daar doorgegaan. Dus vooraleer we naar "Vieux Montréal" gingen bezoeken nog eventjes rondgewandeld tussen de verlaten olympische stadia.

Vieux Montréal is het oude gedeelte van de stad met de haven. Daar een korte wandeling gemaakt, maar aangezien we van plan waren om die avond uit te gaan en ik daar niet op voorzien was heb ik de jongens achter mij gelaten en vlug nog eventjes gaan shoppen. Wat ik niet wist is dat alle winkels daar sloten om 17u de zaterdag. Dus ja tegen dat ik in de winkelstraat en de shoppingcenters was, was het al 16u gepasseerd. In alle haast dus op zoek moeten gaan naar een jurk, schoenen en nylon kousen... De jurk vinden was gelukt, maar niet de kousen en schoenen. Enfin was in een winkel en had de perfecte schoenen, maar ze vonden de 2de schoen van mijn maat niet meer... Vervelend. Gelukkig kon ik nylon kousen gewoon kopen in een 'apotheek' en vroeg daar of er toevallig nog ergens winkels open waren. Hoewel de vrouw het niet zeker wist, zij ze mij dat ik eens in een winkelcentrum(pje) moest proberen aan de overkant van de straat. Meeste winkels binnenin waren uiteraard al gesloten, maar gelukkig nog 1 schoenwinkel gevonden die open was en 't was nog goedkoop ook.

Die avond met de nieuwe outfit gaan eten in een ander AVV-restaurant, dan naar de vrienden van Ayana geweest om iets te gaan drinken en daarna uitgegaan. Uiteraard niet aangedacht dat met nieuwe schoenen met hakken uitgaan voor een eerste keer niet altijd even aangenaam is. Dus mijn voeten deden ongeloofelijk veel pijn. Niet echt veel kunnen genieten van mijn avond en nogal vlug met de taxi teruggekeerd naar de jeugdherberg. Aangezien het toch al 1u was en alle bars tegen 2/3u sluiten, ben ik maar in mijn bed gekropen. Dus ja niet meteen veel gemerkt van het blijkbaar spetterende uitgangsleven in Montréal.

De zondag uitgeslapen en opnieuw gaan brunchen. Deze keer waren we in een authentieke bagel-shop/restaurant voor het ontbijt. Die shop was volledig ingericht als in de jaren '50, echt heel gezellig om daar te eten. Blijkbaar waren wij nogal 'vroeg' want moesten slechts zo'n 10-tal minuutjes wachten voor we een tafel hadden. Nog geen half uur later was de rij al gegroeid tot enkele tientallen mensen die tot buiten stonden te wachten op een tafel.

Na de brunch zijn we naar Park Mont Royal gereden. Aangezien het park meer op een heuvel gelegen is, hebben we de auto onderaan geparkeerd en de rest te voet gedaan. Het park is trouwens door dezelfde architect aangelegd als Central Park in New York.
Het park was heel mooi, zeker aangezien het begin van de herfst was en we hier in Canada de Indian Summer hebben. Super mooi kleuren en een heel mooie brede wandelweg. Op verschillende punten waren er kleine uitzichtpostjes en er was ook 1 schitterende belvedère die een zicht gaf op volledig Montréal.

Normaal waren we van plan om in de namiddag naar de outlet stores te gaan net buiten de stad, maar tegen dat onze wandeling in het park gedaan was en we Ayana gevonden en opgepikt hadden was het al 17u en besloten we maar om terug te keren naar Kingston.

No comments: